fredag 5 december 2014

Julfest och pulled pork

Torsdagen avslutades med trevlig julfest med alla Landstingskollegor.
Julmat, julsång och julklapp (presentkort på finbageriet kamraterna)
 
 
Kvällens julkök bjöd på pulled pork, coleslaw och pitabröd.
Jag gjorde pulled pork så här.
1 st skinkstek ca 1kg
2 gula lökar
4-5 msk chilisås
1-2 msk mango chutney
spiskummin ca 1 tsk
chiliflakes 1 krm
salt
svartpeppar
 
Klyfta lökarna. Blanda såserna med kryddor och gnid in köttet.
Jag lägger köttet i en lergryta.
 
Ställ i ugnen på 150 grader i 4-5 timmar.
(glömde bild på köttet)
 
Till det här gjorde jag en coleslaw, utan morötter.
Jag gör egen majonnäs, det är enkelt, våga testa! Gott blir det också.
 
Grunden i majjo är en äggula en deciliter olja. Samma temperatur på olja och ägg så det inte skär sig.
Börja med 3 tsk senap ta hälften dijon och hälften vanlig.
Rör ihop med äggulan. Ta nu och vispa i oljan, för hand eller med elvisp. Ta i lite olja i taget.
När all olja vispats in, smaksätt med vitvinsvinäger ca 1 tsk, salt och vitpeppar efter smak.
Blanda ner majjon i finstrimlad vitkål ca 1/4 huvud.
 
 Vi lade kött och vitkål i pitabröd. Här kommer receptet på ca 25 st bröd.
 
8 dl vatten, 1 pkt jäst, 1 msk salt, 1 msk olivolja, 2 liter vetemjöl (1½ l vanligt ½ l vetemjöl special)
Blanda allt, kör med elvisp och degkrokar. Jäs i 30 min. Kavla ut till ca 1 cm tjocka bröd. Grädda i 275 grader i ca 5-7 min. Låt svalna på galler under handduk.
 
Det blev många bröd så jag valde att förbereda för 8 st frukostbullar som får jäsa i kylen över natten.
 
 
 
//Betty

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar