torsdag 4 december 2014

Regeringskris, lussebullar och shopping

Nu ska vi hinna fokusera på en regeringskris mitt i julstöket också. Oväntat med nyval. Hoppas fler tar sitt ansvar och röstar bort Sverigedemokraterna nu!
 
Mamma på besök, då passade vi på att ta en liten shoppingtur på Mirum.
Mycket snyggt på Gina tricot, blev tröja med 3/4 ärm och svarta byxor, inte så färggrant men då får det bli mer piff med smycken m.m.

Vi tog med god sushilunch, det känns som det var hundra år sedan jag åt det, gott!

Till kmiddag gjorde jag köttfärsbiffar med örter, barnen åt så de storknade. Det var det godaste biffarna de ätit i hela sitt liv, tack och bock. Otippat varje måltid med vad som går hem.

Jag gjorde biffarna efter det här receptet.
800g blandfärs, 1 dl ströbröd, 2 dl mjölk, 2 msk potatismjöl, 2½ tsk salt, 2 ägg, 1 rejäl matsked med dijonsenap, svartpeppar från kvarn, ett halvt paket med frysta örtkryddor (provencal).
Låt ströbrödet svälla i mjölken 10 min. Sedan rör jag ner alla ingredienser förutom köttfärsen i ströbrödblandningen. Blanda noggrant, sedan tar jag i köttfärsen. Gör biffar i storlek efter eget tycke och smak.
Tips!Om man har digital köksvåg kan man mäta upp 20 g salt / kg köttfärs och det gäller alla köttfärsrätter man gör.

Till biffarna gjorde jag potatisklyftor, sallad med kikärtor, tomat, majs och broccoli. En kall sås på 2 dl gräddfil, 2 pressade vitlöksklyftor, salt och peppar.

 Efter middagen bakade vi lussebullar med vit chokladfyllning. En liten Nisse stod för underhållningen och vi smakade på den hemgjorda glöggen jag fått av syrran.

 
Jag körde receptet nedan från Buffétidningen 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar